«Оле!» — фламенко
Такого актовий зал Новоархангельської школи естетичного виховання ще не бачив. В його стінах панувало справжнє іспанське фламенко, привезене харківським хореографом Ольгою Акімченко з батьківщини всесвітньо відомого танцю — спекотної Андалусії. За запрошенням директора закладу Олени Миколаївни Нікітенко, Ольга виступила з лекцією для викладачів, учнів школи і всіх зацікавлених цим екзотичним мистецтвом. Танцівниця неодноразово відвідувала Піренейський півострів, де вчилася автентичному фламенко, а також має досвід роботи в творчих колективах — групі іспанської музики і танцю «CASA de
Якби не Ольга, то можливо багато хто з присутніх так ніколи і не пізнав би, що то воно таке — фламенко, й обмежився знайомством з цим вічним мистецтвом переглядом виступів відомих артистів по телевізору. Та завдяки цій витонченій, неймовірно граційній і пластичній жінці слухачі за короткий час «пройшли» разом з фламенко його довгий шлях розвитку, познайомилися з багатьма складовими, які в сукупності й складають цей і досі нерозгаданий земний феномен. Слід відмітити, що Ольга не тільки талановита танцівниця, хореограф і керівник харківської студії танцю «LUNARES Dance Studio», а й чудова лекторка, відкрита, щира, наділена почуттям гумору людина. І попри те, що всі свої яскраві сценічні сукні вимушено залишила в Харкові, навіть в тренувальному вбранні виглядала королевою.
Майстер-клас пройшов на одному диханні, а піднесені емоції та відчуття від захоплюючого дійства ще довго не вщухали, і продовжували бентежити душу й серце. Родзинки додавали професійні терміни на іспанській мові, якими Ольга безперестанку переплітала свою розповідь, використання допоміжних предметів — віяла, кастаньєт, тростини. Глядачі із задоволенням переглянули відеоролики з виступами відомих артистів та колективів фламенко.
І, звичайно, всіх вразило сольне виконання танцівниці. Це був сплав професіоналізму, набутого багаторічним досвідом, динамізму, граційності та експресії. Виступи Ольги заворожували, і хотілося, щоб вони тривали без кінця. З особливим захопленням сприймалися її неабияк швидкі, ритмічні дроби ногами у спеціальному взутті на підборах. Тож зал вибухав оплесками, коли танцівниця після чергового хореографічного уривку зупинялась у фінальній ефектній позі.
Вочевидь, трендом №1 розвитку культури сьогодні є тенденція до глобалізації. Інформаційні технології та транспортне сполучення створюють умови для обміну та запозичень. У той самий час популярність традиційних культур зменшується. Хоча вони є важливою складовою національної ідентичності. На думку Ольги, в сучасних українських реаліях збереження етнічних традицій є дуже актуальним питанням. Для цього, вважає хореографка, працівникам та учителям в сфері мистецтва може бути корисним вивчення прикладу інших культур із позитивним досвідом. Саме до таких можна віднести фламенко — музично-танцювальне мистецтво родом із Андалусії на Півдні Іспанії.
Особливим є те, що розвиток фламенко відбувався в умовах співіснування багатьох культур: циган, іспанців, гнаних іспанською реконкістою євреїв, середньовічних маврів. Пройшовши тернистий шлях з періоду герметичності, своєї «Золотої ери» до наших днів, фламенко сьогодні вже не є художнім проявом виключно Андалусії як, наприклад, джаз — виключно музикою Нового Орлеану. У 2010 році ЮНЕСКО навіть присудило фламенко статус об’єкту Всесвітньої Спадщини.
Ольга припускає, що головний секрет фламенко — у його комунікаційній природі. Адже фламенко — це емоційне спілкування між гітарою, співом і танцем. Найвіртуозніше виконання досягається у стані на кшталт медитації, або трансу — дуенде, в якому стає можливим розширення свідомості.
Хореографка розповіла, чим відрізняється гітара фламенко від класичної, як впізнати танець фламенко серед багатьох інших, навчила робити пальмас — плескати в долоні в особливій техніці та використовувати іспанське віяло.
Окрім розповіді про історичний шлях мистецтва фламенко, Ольга познайомила відвідувачів майстер-класу з сучасними тенденціями його розвитку, а саме: змішування з іншими стилями, експерименти, перформанси, пошук нових форм вираження, що збагачують жанр. Також вона розповіла про дієві інструменти популяризації фламенко в Іспанії. Це вагома державна підтримка у розвиток науки фламенкології, впровадження дисципліни фламенко у програми навчальних закладів, сприяння організації фестивалів та соціальних проектів, а також ініціативи та активна творча діяльність сучасних артистів у цьому напрямку. На думку Ольги, весь цей досвід може бути корисним для популяризації українського народного музично-танцювального мистецтва, укріплення відчуття національної єдності українців.
Ольга розповіла, що закохалася у фламенко з першого погляду, побачивши в 2012 році в Інтернеті виступ одного з відомих артистів (до цього вона займалася східними танцями). І через декілька років інтенсивного вивчення фламенко, в тому числі на його історичній батьківщині, Ольга відкрила в Харкові власну студію танцю «LUNARES”. У ній учні проходили шлях від перших танцювальних кроків у своєму житті до сольного виконання фламенко під живий акомпанемент. Колектив влаштовував тематичні вечірки, запрошував з майстер-класами викладачів інших стилів танців, зокрема українських, педагогів з вокалу та інструкторів йоги. Декілька разів на рік відбувалися зйомки танцювальних кліпів. Один із них глядачі з задоволенням переглянули під час зустріч, висловивши наповнені яскравими епітетами відгуки.
Як зазначила танцівниця, фламенко — це особливий світ, в якому немає меж для розвитку. Між танцівником і глядачем постійно відбувається діалог. Тому виконавцю потрібно мати безліч лексичних засобів, щоб донести до публіки свою думку. Особисто вона мріє опанувати ще більше стилів, повчитися у видатних виконавців, аби збагатити свою хореографічну палітру новими фарбами.
На думку Ольги, цей танець особливо підходить для людей, які в силу свого виховання, займаних посад або статусності не можуть проявити на широкий загал свій темперамент, розкутість, експресію. А перебуваючи в образі на сцені вони повністю розкривають свій внутрішній світ, наповнений палаючою пристрастю.
По закінченню цікавого нестандартного заходу директор школи естетичного виховання Олена Миколаївна Нікітенко щиро подякувала танцівниці за те, що вона поділилася з багатьма секретами своєї справи, в якій досягла високої майстерності, й подарувала Ользі ніжну орхідею.
Невід’ємним елементом звукової естетики фламенко є експресивний вигук: «Оле!», яким публіка висловлює своє щире захоплення побаченим і почутим. Тож так і хочеться промовити:
- Оле! — фламенко.
- Оле! — Ольга Акімченко.
- Оле! — LUNARES.